در گفتگو با مرکز شمارهگذاری خودرو منطقه آزاد انزلی بیان شد؛
در روزی ابری و شلوغ در محوطه شمارهگذاری منطقه آزاد انزلی، صدای روشن و خاموش شدن خودروها با رفتوآمد مالکان در هم میآمیخت. در میان این هیاهو، موضوعی که این روزها ذهن بسیاری از مالکان خودرو در مناطق آزاد را درگیر کرده، تفاوت میان پلاکهای جدید ۶۶ و ۶۹ است؛ پلاکهایی که بهتازگی بر روی خودروهای ورودی نصب میشوند و هرکدام قوانین، محدودیتها و فرصتهای متفاوتی دارند.
برای روشن شدن ماجرا، پای صحبت سرهنگ میلاد موسیپور نشستیم؛ کسی که سالهاست در مرکز شمارهگذاری خودرو منطقه آزاد انزلی نبض تردد خودروهای وارداتی را میشناسد و دقیقترین تصویر را از این تفاوتها ارائه میدهد.
پلاک ۶۶؛ ورود خشک، آزادی بیشتر
سرهنگ موسیپور گفتوگو را با توضیح درباره پلاک ۶۶ آغاز میکند؛ پلاکی که روی خودروهایی نصب میشود که بهصورت «خشک» وارد منطقه آزاد میشوند.
وی توضیح میدهد:این خودروها در سال ۲۰۲۵ باید حداکثر یک سال زیر مدل باشند، یعنی مدل ۲۰۲۴، و حجم موتورشان هم از ۲۵۰۰ سیسی بیشتر نباشد. همچنین ساخت آمریکا بودنشان هم خط قرمز ورود است.اما آنچه پلاک ۶۶ را برای بسیاری از مالکان جذاب میکند، محدودیتهای کمتر آن است.
سرهنگ موسیپور ادامه میدهد:در پلاک ۶۶، مالک لازم نیست خودش پشت فرمان باشد. خودرو را افراد دیگر هم میتوانند برانند و از نظر استفاده، محدودیتی برای مالک تعریف نشده.
وی در خصوص یکی از مهمترین امتیازهای پلاک ۶۶ را می گوید: دارندگان این خودروها میتوانند از طریق گمرک درخواست مرخصی بدهند و با دریافت پلاک موقت، در سرزمین اصلی تردد کنند. این خودروها محدودیت سالانه ندارند و مادامالعمر امکان استفاده از آنها وجود دارد. فقط مالک موظف است پروانه تردد را هر سال در منطقه آزاد تمدید کند.
وقتی از او درباره الزام بازگشت خودرو سؤال میکنیم، پاسخش روشن است:برای پلاک ۶۶، الزام بازگشت به منطقه وجود ندارد.
پلاک ۶۹؛ میهمان دهساله با قوانین سختگیرانه
در بخش دوم گفتوگو، سرهنگ موسیپور به سراغ پلاک جدیدی میرود که اخیراً توسط پلیس راهور صادر شده: پلاک ۶۹؛ پلاکی که فلسفهاش کاملاً متفاوت است.
وی میگوید:پلاک ۶۹ ماهیت موقت دارد. این پلاک برای خودروهایی صادر میشود که فقط بهصورت موقت وارد محدوده منطقه آزاد میشوند. طبیعتاً محدودیتها هم بیشتر است.
وی با ذکر این نکته که مهمترین شرط این پلاک، الزام حضور مالک هنگام رانندگی است تأکید میکند: صاحب خودرو باید هنگام تردد در خودرو حضور داشته باشد و اجازه ندارد رانندگی را به شخص دیگری بسپارد.
یکی از نکات بحثبرانگیز درباره این پلاک، موضوع مرخصی است؛ موضوعی که برخلاف پلاک ۶۶، در اینجا کاملاً منتفی است:به این خودروها به هیچ عنوان مرخصی داده نمیشود. اگر مالکی درخواست مرخصی بدهد، گمرک نه تنها موافقت نمیکند، بلکه پلاک را لغو خواهد کرد.
سرهنگ موسی پور تاکید می کند که اعتبار این پلاک نیز برخلاف تصور بسیاری از مالکان کوتاهمدت نیست، اما سقف مشخصی دارد پلاک ۶۹ برای ده سال اعتبار دارد. ابتدا برای دو سال صادر میشود و هر دو سال یکبار باید تمدید شود. نهایتاً هم پس از گذشت ده سال، خودرو باید از کشور خارج شود و دیگر حق تردد در منطقه آزاد را ندارد.
سرهنگ موسیپور می گوید: به دلیل موقت بودن ماهیت پلاک ۶۹، این خودروها تحت هیچ شرایطی قابلیت تبدیل به پلاک ملی ندارن
پایان گفتوگو؛ دو مسیر، دو سرنوشت
در جمعبندی این گفتوگو، رئیس مرکز شمارهگذاری بار دیگر تفاوت بنیادین این دو پلاک را یادآوری میکند: پلاک ۶۶ امکان تبدیل به پلاک ملی را دارد، میتواند مرخصی بگیرد، محدودیت راننده ندارد و از نظر استفاده مادامالعمر است. اما پلاک ۶۹ کاملاً موقتی است؛ هم محدودیتهای سختگیرانه دارد و هم باید نهایتاً ظرف ده سال از کشور خارج شود.
وقتی از پشت شیشه مرکز شمارهگذاری، خودروهای منتظر برای نصب پلاک را نگاه میکنیم، اهمیت این تفاوتها بیشتر روشن میشود. در واقع، هر پلاک برای خود داستان و سرنوشتی جداگانه دارد؛ مسیری باز و طولانی برای پلاک ۶۶، و مسیری کوتاه، کنترلشده و پایاندار برای پلاک ۶۹.
برای دیدن ویدیوی این مصاحبه در اینستاگرام ماهنامه بندررویا «کیو آر کد» زیر را اسکن کنید
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟